Sunday, April 12, 2009

economics

hmm...minggu ni aku rasa kepala aku ni tepu dgn istilah2 economics yg mcm2.bknnya revise byk sgt pun (byk ke?) tp entah lah tetiba saje.bila ckp je,ada je istilah yg nk aku gunakan.hmm...kekadang rasa mcm mungkin ada yg menyampah ngan aku sebab guna istilah2 yg diaorang tak paham.mcm semalam lah masa kat warwick castle,ntah berapa byk istilah econs yg aku guna.irrational choice,game theory,nash equilibrium,consumers behaviour,moral hazard ish byk lagi kot. nasib baik la mangsa2 bahasa alien aku ni tak merungut mcm 'boleh tak kalau ko ckp mcm manusia normal?'hehe.tapi kat warwick castle tu gak aku dapat tahu mcm mana dahsyatnya black death plague yang melanda pada satu masa dulu.kalau dlm ecosn,black death adalah satu natural experiment untuk melihat apa yg akan berlaku dlm labour market sekiranya terdapat pengurangan dalam supply of labour.
ntah kenape aku mcm ni.tapi ok la kot.aku still ingat lagi kata2 pn raha dulu (cikgu econs) kalau nak paham sesuatu,kena kenal dulu benda tu dan kalau nak kenal kene selalu 'mendampingi'nya lah.mcm belajar econs gak la.kalau nak paham econs kene selalu guna lah.mcm guna istilah2 ni.kat turki dulu pun camni gak.masuk je istana Sultanahmet-Dolmabache tu,terus terlintas kat kepala ni,Masya-Allah,misallocating of resources.ye lah.hiasan kat dalam istana tu byk yg drpd emas padahal,mengikut sejarah,kerajaan turki pada masa tu,byk menanggung hutang.sepatutnya duit yang digunakan utk hias istana tu,digunakan utk byr hutang.ish2,pembaziran namanya.namun,tu lah sejarah yg perlu kita belajar dan ambil iktibar. aku berharap aku akan terus mcm ni.mintak2 aku akan lebih paham econs ni.InsyaAllah.

No comments: