Tuesday, April 14, 2009

Teringat zaman dulu2

tgh2 pagi buta ni,tgh2 mata mengantuk ni,teringat lak kisah2 zaman aku kecik2 dulu.nostalgik habis
  1. masa aku kecik2 dulu,kat kampung aku,takde pun sesapa pun yg ada komputer,apatah lagi laptop ataupun net book.yg ada hanya tok penghulu je.kitaorang tengok komputer dlm buku je,nak guna tak tahu.ingat lagi,masa aku darjah 5,aku dan kwn aku ditugaskan utk buat pengumuman harian dari dlm bilik audio.dlm bilik tu ada sebijik komputer.masa tu komputer tu tgh tunjuk screen saver,aku pun gatal tgn lah nak tekan satu butang kat keyboard tu.tetiba je screen komputer tu tukar bankground (ye lah,kan komputer bila dlm screen saver,bila kita sentuh apa2 butang,dia akan kembali ke standby screen).cuak aku dan kwn aku masa tu.kami terus keluar dari bilik audio tu dlm keadaan cuak.hehe
  2. ingat tak kereta lumba mini yg guna enjin tamiya la,apa la alah pengaruh cite Dash Yankuro tu.masa aku kecik2 dulu,mmg famous keta tu.boleh kata setiap kwn aku ada satu. super emperor la,black spider la,mcm2 lah.selalu gak mintak ngan mak aku nak beli satu keta tu.tapi mak aku tak bagi.mak aku ckp membazir duit.aku sbnrnya,nak beli keta tu bkn nak main sgt pun.aku nak pasang je.kan keta tu kene pasang sendiri.lps tu,aku dpt idea.kalau kwn aku beli keta baru je,aku tawarkan diri nak tlg pasangkan.free of charge.sudahnya,ramailah yg mintak aku pasangkan.
  3. penah main mercun?mesti penah kan.aku mmg minat gile lah main mercun dulu (even skrg pun.haha).kalau dekat nak raya tu,aku akan pastikan aku ada mercun untuk dipasang masa mlm raya.mmg meriah la.BOOM! sana,BOOM! sini.bertanding mercun sapa yg plg kuat bunyi.biasa yg plg kuat mercun botol lah.paling tak leh blah,ada yg main atas kubur. apakah?tp aku tak join la.kalau nak rasa badan tu berbintat kene pukul ngan mak aku,cubalah join.hehe.penah skali tu,aku ngan sepupu aku main mercun roket.mercun yg naik keatas mcm roket tu kalau pasang.kitaorang pasang mercun tu.bila naik je,mercun tu tersalah sasaran,masuk dlm bilik air jiran aku (bilik air kampung,biasa la,berlubang kat atas).masa tu dia tengah mandi.lps tu berbunyi 'BOOM!',serentak dgn itu,terdengarlah teriakan 'woi!nate mano main mercun sapa masok bilik air ni?' kami bergegas meniggalkan tempat kejadian tanpa meninggalkan sebarang bukti.haha
  4. kalau bab main,mmg aku minat.mcm2 permainan kitaorang main.galah panjang,rounders,main sorok2,konda-kondi,mcm2 lagi lah.disebabkan kami ni belum mempunyai pendapatan tetap,maka segala peralatan adalah buatan sendiri.kalau main rounders tu,kayu kitaorang guna kayu yg berat gile,mcm serpihan kecik kayu balak tu.pastu bola lak,kitaorang guna buah limau muda yg diambil dari kebun limau mak kwn aku.limau tu 5 kali ganda lebih berat daripada bola tenis tu.kat kampung ada bertanding gak.selalunya dgn kampung sebelah.selalunya kalau rounders,kitaorang menang lah sebab kitaorang selalu main pakai limau muda sebagai bola.bila main ngan kampung sebelah, diaorang provide bola tenis (lbh ringan dr limau) pastu kayu lak lbh ringan.sudahnya, bila time kitaorang pukul je,bola tu pegi ntah ke mana.jauh sgt.haha
  5. kalau mengaji Quran lak,dlm kampung aku,ada sorang je yg bukak kelas Quran.percuma. kalau tak lancar baca,kene rotan.sekali tak kena,PAP! kene kat peha.mak bapak kitaorang dulu sporting.siap pesan lagi suruh rotan kalau tak tahu mengaji selagi tak melampau la. paling best skali,kalau ada yg tamat Quran atau yg naik ke Quran besar la.boleh mkn pulut kuning.mcm adatlah.sapa yg tamat atau naik Quran besar,dia akan buat pulut kuning ngan ayam panggang.masa tu,muka2 yg sebulan sekali dtg mengaji pun dtg ari mkn pulut tu.aish.
tu lah antara kisah2 kampung masa aku kecik2 dulu.tapi zaman dah berubah kan.skrg ni aku tengok bdk kampung aku dah takde dah main mcm aku main dulu.ada yg dah ada handset sendiri dah pun.bosan2 pegi main cyber cafe.ada yg pegi dating,ambik awek dari kelas tambahan la.haih mcm2.maju dah skrg bdk2 kampung aku.

2 comments:

Najib said...

haiyo! main rounders pakai kayu balak. aku pakai papan yg aku jmpe je..haha

chi said...

haha.takde kayu lah nak guna.bantai je lah.tp tahan lamalah kayu tu.hampir sethn kot.pastu hilang.