Wednesday, May 19, 2010

Debat

Ari ni ada la beberapa orang yang tanya apsal ngan status FB aku mcm org emo je? mmg aku emo. emo dengan orang yang cukup berlagak gayanya. mcm dia lah orang yang paling hebat atas muka bumi Allah ni. Padahal habuk pun tadak.

Ceritanya bermula mcm ni. Ada sorang kwn aku post something kat fb dia. Then aku n beberapa kwn aku komen la pasal video tu. Pastu ada sorang mamat ni, ntah dtg dr mana2 ntah, komen video tu skali. Dia ckp lah tak elok kutuk pemimpin kita ni. Tegur pun takleh. Ibarat kalau dia suruh makan tahi, maka tahi lah makanan kita. Pastu siap dia tinggalkan lagi persoalan, ni sokong2 parti tu nak 13 Mei jadi balik ke? Lps tu, kwn aku yang mmg suka berdebat tambah lg dia mmg arif pasal politik ni, jawablah komen mamat tu. Keluarlah semua fakta2 sejarah, daripada buku teks sejarah sekolah menengah sehingga lah ke buku2 yang lbh hebat darjatnya.

Mamat tu balas lah, ckp kwn aku tu tak mengenang jasa pahlawan la, apa la. Tapi dari apa yang aku baca takde lak kwn aku tu merendahkan martabat pahlawan melayu. cuma dia nyatakan apa fakta yang dia tahu. Yang aku takleh blah, ada satu komen tu bunyi dia mcm ni, kamu bagi fakta mcm tu kat org tak blaja sejarah boleh la. kalau nak ckp ngan sy sila belajar dan baca banyak lagi. aku masa tu mmg curious la walaupun dalam hati aku berkata Ya Allah bongkaknya mamat ni, semoga Allah ampunka dia. ye lah mungkin betul dia ada fakta yang lebih menarik kan. lagi best perbincangan tu. tapi hampeh. walaupun kami beberapa kali memintanya mengeluarkan fakta yang dia ada namun, sepatah haram takde. hbs bgs ayat dia, takpelah saya memilih utk tidak mengeluarkannya. like HELLO!!! ckp lebat bkn main. tapi semuanya sampah, hampas, bendasing dan sewaktu dengannya. kalaulah ko ni masuk pertandingan bahas, aku rasa, pihak lawan dengan senang hatinya akan menghadiahkan meja atas muka ko. mungkin hakim juga akan mengorbankan kerusinya utk dibuat dibaling kat muka ko.

satu lagi yang aku bengang ngan mamat ni, dah la bongkak mampus, lps tu berlagak lak. last2 sbb dia tahu dia dah kalah dia ugut lak kitaorang. dia ckp aku ada meeting ngan kementerian ni, aku akan bawa denda ni ke hadapan. alala....manjanya. kene usik skit nak report, kalah skit nak report, blom kene tibai ramai2 lagi tu. kalau kene tibai mau dia mengadu satu negara. bila baca ugutan dia tu teringat perangai bdk2. korang penah tengok bdk2 gaduh mulut tak? lps gaduh2 mulut tu, bdk yg kalah akan berjalan sambil hentak kaki dan menangis sambil berkata kita report kat mak kita, masa tu kalau ada pegang apa2 kat tangan, ais krim ke, lollypop ke, akan dicampak ke tanah tanda protes dan selalunya, bdk itu adalah pompuan.

Hmmm...sungguh aku tak sangak wujud lagi orang2 mcm ni. aku ingat zaman2 sekolah je. Uni pun ada lgi. haih nak buat mcm mana. ckp lebat, konon hebat, tapi segalanya adalah sampah belaka. takde guna beb. baik ko balik makan nasi dengan telur goreng tambah budu skit, tak nk budu, kicap sedia menemani.




3 comments:

sarahyahya said...

Hey hey hey icecream2 lollipops jangan sebut eh.Tak setuju perkara favourite akak dikaitkan dgn orang sebegitu.Motif la dak yg itu pon dh tua2 nak sentaps.Mmg tipikal orang ....Saba dzull, tarik nafas, hembus, tarik hembus *sambil bercakap gaya ...*

Anonymous said...

hmm..laen kali tibai byk2 ag..berlagak..x suke btol this kind of person..asal la ade gak manusia cm ni..heyh..

Rashidah A Hamid said...

I always believe that when we encounter people who debate without wanting the truth, the best thing to do is stop. Ignore them. Kalau layan, takut nanti, kita plk berdebat atas dasar emosi, bukan sebab nak cari "common ground" yang paling benar.

Tapi, Dzull, aku sangat kagum dan hormat dengan orang2 yang passionate macam kau. Passion is good. If you channel it in the right way, you can accomplish great things, inshaAllah =)