Wednesday, May 12, 2010

Apa benda yang boleh buat aku marah?

Tiba-tiba kawan dari London nak ckp ngan aku. Tp sorry lah sbb aku tgh berserabut.....sigh..

Dah lama nak tulis pasal benda ni. Tp aku tahan je sbb aku rasa ianya adalah isu sensitif bagi orang2 Malaysia khususnya. Tapi biar lantak lah aku nak tulis gak.

Melayu
Tiap kali aku dengar isu2 pasal orang2 nak tegakkan hak istimewa orang Melayu aku jadi emo. Rasa nak marah. Rasa nak pegi depan muka orang tu dan tampar cukup2 sampai aku puas hati. Sampai bila lagi kita nak bercakap pasal hak istimewa orang melayu? sampai bila lagi kita nak anggap kaum lain tu sbg orang asing kat negara kita? padahal kita hidup bersama2 sekian lama. tidak bolehkah kita terus menerima mereka sebaik mungkin? melayan mereka seperti keluarga sendiri dan diberi layanan adil? bagi aku mereka yang terus memperjuangkan hak keistimewaan orang melayu adalah mereka yang kuno, pemikiran masih lagi sama taraf dengan zaman2 di mana atuk moyang kita makan ubi kayu cecah budu.langsung tak berkembang, orang lain dah sampai bulan, diaorang sibuk gali lubang masuk dalam tanah untuk mengelakkan diri daripada terdedah dengan arus pemikiran moden.

Politik.
Satu benda lagi yang boleh buat aku tiba2 rasa nak marah dan terasa nak lempang je orang2 yang terlibat ni. Politik Msia yang menjijikkan. Penuh dengan tipu muslihat, fitnah, rasuah, doktrin pemikiran. Masa nak pilihan raya turunlah berduyun2 mereka yang tak tahu malu, muka tebal setebal dinding yang mengurung yakjuj dan makjuj, menabur janji2 manis kepada pengundi. wang ditabur bagaikan kertas malah kadang2 mungkin kalau kertas pun orang tak sanggup nak tabur macam tu. lps je menang, haram tak nampak muka. politik wang yang kotor sekotor lubang najis.

Ada juga yang buat rumah sebesar alam. kalau boleh nak rumah dia haruslah meliputi seluruh tanah di Malaysia. bila ditanya dari mana mendapat duit untuk membuat rumah sebesar itu, maka dijawabnya hasil dari menjadi seorang doktor gigi. kepala hotak lu. lu ingat orang bodoh ke nak percaya alasan bertaraf budak yang baru boleh bercakap tu? brape ko charge sorang pesakit masa ko jadi doktor gigi dulu? ko ingat ko doktor gigi yang diva mcm Mariah Carey ke? sekali cabut gigi, charge mahal tak ingat dunia? Tapi ingatlah bila ko mati nanti, umah ko takdelah luas mana pun. ke ko nak buat banglo gak atas kubur ko? pasang lampu kelip2 kasi cerah skit dalam kubur ko nanti.heh. bila diminta pihak berwajib menyiasat orang2 macam ni, diaorang buat2 buta je. bukan buat2 dah, dah memang buta pun. mereka diam bagaikan anjing yang diberikan tulang oleh tuannya terus terdiam dan terduduk. Inilah politik rasuah yang busuk, lebih busuk daripada bangkai.

Doktrin, satu lagi benda yang mmg boleh buat aku geram serta merta. kem BTN yang sememangnya salah satu medium amat dibenci oleh aku dan juga rakan2. kami disogok bahawa parti pemerintah lah yang terbaik. Kaum cina itu hanya kaum penumpang. Hello ko nak kata dia menumpang, ntah2 ko juga menumpang. mana tahu dalam keturunan ko dulu ada je yang sebenarnya dtg dari ntah negara mana ntah. pastu akhbar2 disekat daripada melaporkan dari sudut pandangan politik yang berbeza. kalau tidak akan didakwa ataupun lesen akan ditarik balik. akhbar yang ingkar juga akan dikatakan tidak betul, memfitnah. hanya beberapa akhbar sahaja yang dikatakan sahih laporannya dan harus dijadikan panduan sepertimana kita menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai pegangan hidup. begitu juga dengan media elektronik terutamanya tv. semuanya bapak dia punya kan nak buat mcm mana. bapak dia hadiahkan sayarikat2 media ni masa dia kat tadika lagi. inilah politik yang aku sifatkan sebagai politik pondan, malah pondan lagi berani drpd mereka yang buat sekatan2 ni dan cuba mendoktrin pemikiran org ramai. peraturan ini hanya dibuat oleh orang2 yang kehilangan batu jantannya.

Inilah antara perkara2 yang boleh membuatkan aku marah. jika keluar je isu2 macam ni, aku rasa mcm semangatku untuk melempang, menerajang, menyepak semakin berkobar-kobar dalam dadaku. Biasanya kalau aku marah kat benda2 lain, aku takkan rasa mcm ni. tapi utk isu2 seperti ini, marahku berada pada paras berbeza. kadang2 aku bayangkan, suatu masa nanti jika pemimpin2 politik serta orang2 seperti ini ditakdirkan turun dari tampuk pemerintahan, aku akan ludah atas muka mereka. biar mereka tahu betapa panasnya hati aku selama ini.

1 comment:

Apen said...

huishhh...membara marah ni!!