Tuesday, May 5, 2009

Takpelah kalau mcm tu....

sekarang kul 3.57 pagi.jaga sekejap.mata tak lelap lagi.mungkin sebab dah tido dari kul 10 sampai kul 12.30 mlm tadi kot.bukak facebook jap.sebelum ni aku dah letak comment dari kat status kwn aku yg bertanyakan tentang satu program yg aku hadiri bersama rakan tajaanku yg lain.hmm.. ada notification yg someone also comment status kwn aku gak.so bukak la.nampaknya kwn2 satu tajaanku sudah response kat status kwn aku tu.semua lbh kurang mcm aku je.response yg kurang baik utk program tu.

tetiba ada satu komen,bkn dari kwn aku,tapi dari seseorang yg aku kenali jugak.dia mcm counter balik la comment aku.ok,takpe lah.aku menghormati pandangan org lain.walaupun aku rasa tindakannya agak kurang menghormati pandangan org lain.tapi mungkin maksudnya utk menasihati aku jgk sebab gagal menghayati maksud sebenar program tu.tapi percayalah aku hanya memberikan pendapat bukannya bermaksud utk menghalang niat kwn aku utk menyertai program tu.tidak pernah terlintas walau sekilas sekali pun di hati ini.dan aku tahu rakan sama tajaan dgnku juga bermaksud demikian.

tapi apa yg paling aku takleh terima bila dia buat ayat "tanya la org2 yg reliable" Ya Allah, tersentap aku.sampai ayat ni mmg hati aku terasa tersentuh bkn sedikit,tapi byk.ye lah aku sedar aku ni sape.tak reliable.bkn bdk surau mcm org lain, bkn mereka yg berjuang bermati-matian di jln Allah,bkn lah seorang yg memakai ketayap putih sambil menyampaikan tazkirah,bkn seorang yg berilmu,bkn lah seorang yg boleh dipercayai kata-katanya.tp tlg lah jgn senang hati nak label2 org sesuka hati.tak elok rasanya kita merasakan diri kita lbh hebat daripada org lain.

mungkin sikap merasakan diri lbh hebat inilah yg menyebabkan ukhwah sukar terjalin.ngko tak setaraf ngan kitaorang,so ko tak layak campur tangan dlm hal ni.lbh kurang cam tu lah kot.tapi harus diingat,sehebat mana pun kita,sekuat mana pun kita,ada org yg lebih hebat dan kuat daripada kita.

tapi mungkin aku terlalu emosional dlm hal ni.mungkin org yg beri komen tu,menaip sambil mata mengantuk sampai tak baca balik apa yg ditulisnya.sama ada frasa ayat tu betul dari segi struktur dan paling penting dari segi moral bahasa yg digunakan.dan kalau ini lah silapnya,aku menasihati diri sendiri dan kwn2 aku,supaya sebelum mengatakan atau menaip sesuatu,fikirkan dulu bahasa yg kita gunakan sama ada boleh membuat org marah atau tidak.kalau pemberi komen ini betul2 maksudkan apa yg ditulisnya, "tanya la org2 yg reliable",aku juga menasihatkan diri ini dan kwn2 aku yg lain,dan juga pembaca blog ini,agar jgn memperkecilkan org lain.

(mungkin aku patut menenangkan hati ini)

5 comments:

~RoY @ AzRuL~ said...

tak fhm la dzul ape punca yg berlaku...walau pepun, setiap org ader pendapat sendiri dan kita berhak menghormati pendapat org kalo kita betul2 menghayati tuntutan agama...jd, biarkan di luncai terbabas dgn timun-timun nya lar...huhuhu

Rashidah A Hamid said...

kesian la plk kat kau, dzull, pagi2 dah rosak mood. anyway, aku rasa maksud "org2 yg reliable" mungkin adalah or2 yg pernah join esq sebagai peserta dan penganjur/pembantu. so, dua2 side dia tau. mungkin. aku rasa la.

but u have a good point here. yg psl ukhuwah susah terjalin. aku pun rasa mcm tu jgk.

khairul.anwar said...

mana dalam facebook?
nak komen juga.
i wanna giv my personal opinion juga ttg esq.
it IS an expensive course, kene make sure kita dapat benefit>cost.
walau kita x reliable, kita harus berusaha beritahu kebenaran kpd prospective participants.
bukankah zaman nabi bahkan baginda digelar org gila?

chi said...
This comment has been removed by the author.
sarahyahya said...

aduhai, betulla kata org mata pena tu lebih tajam dr pedang..oh in this case, of course tangan yg menaip di keyboard..takpela dik, yang penting Allah tau awak camne..u'll never reach perfection because there's always room for improvement..semoga awk terus ikut resmi padi, semakin berisi semakin tunduk;) (hope i get this idiom correct this time;) ) Allah yubarik fik~