Saturday, May 24, 2008

kecewa

hari ni, aku kecewa sebab PNB tak bagi aku pegi Nottingham.tapi takpelah,kurang-kurangnya aku boleh pegi ke australia.mana2 pun boleh asalkan aku boleh fly pastu sambung blaja.India pun tak kisah.tapi yang paling aku kecewa ari adalah sikap kawan aku.kenapa dalam hidup ni kekadang kita bersikap nak jatuhkan orang.tak boleh tengok orang lebih daripada kita,pastu mulalah tak senang duduk.nak jugak cari jalan supaya kawan kita tu jatuh,kalau boleh nak lebih teruk daripada kita.kenapa kita tak cuba nak naikkan diri sama taraf atau lebih baik daripada kawan kita tu? mungkin menjatuhkan sesuatu lebih senang daripada menaikkan sesuatu.macam dalam fizik.kalau kita jatuhkan sesuatu,ada tarikan graviti ke bawah kan kat objek yang jatuh tu,so senanglah nak menjatuhkan sesuatu.kalau nak naikkan sesuatu,ada tarikan graviti ke bawah,so susah nak naik. apa yang aku mengarut ni?tapi tu lah realiti kehidupan.penah dengar cerita ketam cina dgn ketam melayu?aku pun tak berapa ingat,tapi lebih kurang macam ni lah.kat satu pasar,ada seorang peniaga,yang membawa dua bakul berisi ketam,satu bakul ditutup dan satu bakul pula dibuka penutupnya.ada seorang mak cik yang hairan kenapa peniaga tersebut menutup satu bakul saja buka kedua-duanya.peniaga itu menjawab
'' ketam dalam bakul tertutup ni,ketam cina.ketam ni,kalau ada seekor nak keluar dari bakul yang lain akan menolong,kalau ketam yang cuba untuk naik tu gagal,ketam lain akan belajar daripada kesilapannya dan yang lain pula akan mencuba untuk keluar,ketam yang dalam bakul terbukak ni pulak ketam melayu,ketam ni tak payah ditutup bakulnya sebab kalau ada je seekor yang keluar daripada bakul,yang lain tidak akan menolong,malah ada ketam yang menarik semula ketam yang hampir berjaya keluar tu ke dalam bakul''
cerita ni bukanlan nak menghina mana2 bangsa,sebab saya pun berbangsa melayu.tapi tu lah realiti kan?ramai orang yang tidak boleh tengok orang lain senang.pastu mulalah nak jatuhkan orang.hasad dengki.sampai bila kita nak maju kalau semua orang bersikap macam ni.tak dinafikan ada cuba perbaiki diri untuk lebih baik daripada orang lain.orang yang macam ni,baguslah.teruskan.yang tak berapa nak bagus tu,cubalah ubah sikap.adios.

No comments: