Sunday, January 10, 2010

Pahit itu ubat


dalam kehidupan kita, yang pahit selalunya adalah ubat. entah kenape ubat itu pahit. ubat demam, ubat sakit kepala kebanyakkanya adalah pahit. cuba kuyah paracetamol, InsyaAllah rasanya mmg pahit. tapi walaupun rasanya sebegitu, dan semua org (ada yg suka pahit ke) begitu tidak menyukainya, ianya tetap ditelan sebagai satu cara utk mengembalikan tubuh yg segar. begitu juga dengan kehidupan. kekadang ujian kesusahan dari Allah datang menimpa kita. tika diri ditimpa kesusahan ini, kebanyakkan org akan mula meminta-minta dari Allah supaya dipermudahkan urusan ataupun utk hati yang sudah lama melupakan Allah, dan utk mulut yang sudah kering dengan zikir2 kpd Allah kini basah kembali dengan kalimah2 suci.

kalau dulu, jarang sekali bgn di sepertiga malam utk Qiamullail, sekarang, sanggup mengorbankan tidur utk menunaikan solat hajat, solat tahajjud dan pelbagai lagi ibadat sunat yang lain utk meminta pertolongan dr Allah. dan antara sedar atau tidak di saat ujian yg pahit inilah diri semakin dekat dengan Allah, pada masa yg sama hati yang selama ini diselubungi rasa tidak tenang, kini terubat. bagaimana pula dengan ujian kesenangan? kebanyakkan dari kita semakin jauh dr-Nya.kalau dulu, semasa dalam kesusahan, sanggup korbankan tidur seminggu 3 kali atau mungkin lbh utk Qiamullail, namun skrg jumlahnya telah dikurangkan atau mungkin lagi teruk, terus tidak buat. kalau dulu mata sentiasa menangis ketika berdoa kepada Allah s.w.t kerana memohon pertolongan, sekarang tiada lagi air mata utk menyatakan rasa bersyukur kpd Allah atas nikmat kesenangan kurniaan-Nya.dan secara sedar atau tidak, diri kita semakin lama semakin jauh dr Allah hanyut dalam ujian kesenangan dr-Nya.

jadi marilah kita sama-sama berdoa supaya diri kita sentiasa boleh memberikan 'jawapan' yg tepat kepada setiap ujian yang Allah kurniakan kepada kita.

No comments: