Saturday, January 17, 2009

Malam itu....


malam itu, sambil cuba melelapkan mata,aku terasa sgt sedih kerana sesuatu perkara.tidak aku sedari, air mata aku meleleh di pipi.aku cuba mengesat,namun, semakin dikesat,semakin byk yang keluar.aku tidak tahu kenape aku harus menangis kerana perkara sebegitu yang aku rasakan tidak penting dalam hidup aku selama ini.mungkin ini satu transisi dalam lembaran hidup aku.mungkin juga menunjukkan yang aku sudah dewasa, bukan lagi seperti dulu.aku masih lagi tidak dapat melelapkan mata.hatiku masih sedih.aku mencari akal untuk menghilangkan rasa sedih ini.teringat kata2 ustaz dalam program usrah perdana yang aku hadiri tidak berapa lama dahulu.Al-Quran adalah sumber penenang hati manusia yang paling mujarab.ku capai ipod ku dan membuka applikasi Al-Quran yang ada didalamnya.aku jugak teringat kata-kata senior di KYUEM dulu,kalau rasa sedih,bukak Al-Quran dan pilihlah surah mengikut gerak hati.aku memilih2 surah dan hatiku tergerak untuk membuka surah Yusuf.aku tidak membaca ayat-ayat surah tersebut,sekadar mendengar bacaan sambil membaca maksud setiap ayat yang dibaca.aku rasa sungguh terpegun dengan kisah Nabi Yusuf a.s.aku merasa pelik sebab aku sudah mendengar banyak kali cerita tersebut,namun malam ini kurasakan seperti aku baru sahaja mengetahui kisah nabi Allah tersebut.semakin byk kubaca maksud terjemahan dan mendengar bacaan surah,semakin hati aku beralih arah untuk mengetahui lebih byk kisah Nabi Yusuf a.s.dan kurasakan rasa sedih dan gelisah hatiku seperti ditarik secara perlahan-lahan.MasyaAllah,Allah Maha Besar,Maha Genius yang telah menurunkan Al-Quran satu kitab yang penuh keajaiban.tidak berapa lama kemudian,aku terlelap dengan hati yang tenang dan gembira.Alhamdulillah,syukur ke hadrat mu Ya Allah.

1 comment:

ijan-promoters said...

ko kene tag. merase ko nyah..