Saturday, December 6, 2008

Banjir

Sekarang ni musim banjir kan kat Malaysia?Bila sebut pasal banjir ni teringat lak kat kampung aku.Biasa kampung aku akan naik air la.jalan-jalan semua takleh guna.Hubungan ngan bandar terdekat pun terputus.Tapi yang bestnye,masa kecik2 dululah.Kalau banjir mesti main air dengan geng2.Buat rakit kecik pastu naik ramai2,naik kat tempat tak dalam la.kalau kat tempat dalam mmg nak cari nahas la.haha.tapi yang paling pening masa tu,mak aku la.kejap2 panggil.dia takut aku main kat tempat dalam.sekarang ni pun aku rasa dia still lagi pening dengan adik aku lak.nak2 skrg ni adik aku tu cuti lps UPSR kan.aku rasa mmg dia main air gile2 lah.pastu kalau yang best banjir ni sebab ayah aku selalu memukat ikan.boleh la makan ikan keli.buat ikan keli percik,ikan keli masak merah,paling kurang pun ikan keli goreng.sedappp.ikan2 lain pun best gak.mcm ikan sepat,puyu, macam2 lagilah.yang lebih ikan2 tu,boleh dijual.pastu kalau bantuan banjir ni biasanya rumah aku akan dapat gak.sebab walaupun rumah aku tu tak penah tenggelam,tapi, disebabkan perhubungan dengan bandar dah terputus, so, rumah aku pun dapat jugak la.biasanya bantuan ni akan dapat daripada 2 pihak.pihak kerajaan negeri dan kerajaan pusat.kalau yang kerajaan pusat ni biasanya lebih sedikit daripada kerajaan negeri punya bantuan.biasa kerajaan pusat akan bekalkan macm biskut,gula,beras,serbuk teh,sardin,maggi,susu.kalau kerajaan negeri lak biasanya beras,teh,gula ngan biskut.tak byk beza pun.penah gak rumah aku jadi macm pusat pemindahan banjir untuk keluarga jiran aku. rumah dia dah masuk air,so,mlm tu dia pun pindahlah rumah aku dulu.tapi sebut pasal banjir ni gak,mcm manalah keadaan org miskin ye?kalau rumah diaorang rosak sebab banjir,kat manalah diaorang nak tinggal.nak buat rumah baru pun duit takde.so,kalau sesapa yang mampu nak tolong dan berpeluang nak tolong diaorang ni,bantulah.ada satu kes tu,sampai terpaksa tinggal bawah khemah sebab rumah hanyut,pastu nak buat yang baru takde duit.

1 comment:

Rashidah A Hamid said...

haha, tak tau plk bila banjir, org boleh main2 air, tangkap2 ikan =)

kalau yg rumah hanyut tu, x dapat pampasan apa2 ke dari kerajaan negeri/pusat? tapi, kalau dapat pun, sementara nak tunggu dapat pampasan tu mesti xde rumah... hmm...