Sunday, November 30, 2008

Cerita

sekadar nak kongsi satu cerita pendek.cerita ni diceritakan oleh ustazah kelas Fardu Ain aku masa aku darjah 3 dulu.tapi aku lupa skit cerita ni.dia punya cerita pasal 3 soalan tapi aku ingat 2 je.kalau sesapa ingat yang satu lagi tu,cakaplah ye.
cerita dia macam ni,ada sorang wali Allah yang didatangi oleh 3 orang pemuda yang berniat ingin bertanyakan soalan.niat diaorang ni mmg saje nak mengenakan wali ni dengan soalan2 diaorang. so,dipendekkan cerita maka bertanyalah pemuda2 tersebut kepada wali itu. soalan pertama
"jika Allah itu wujud,mana dia,aku tidak nampak pun,adakah Dia wujud?"tanya pemuda pertama (lbh kurang camtulah soalannya).wali tersebut hanya mendiamkan diri.soalan kedua
"mengapa Allah memasukkan syaitan ke dalam api neraka?sudah tentulah mereka tidak akan berasa sakit kerana mereka juga diperbuat daripada api"soal pemuda kedua.wali itu hanya mendiamkan diri.soalan ketiga aku tak ingat.setelah beberapa lama menunggu jawapan daripada wali itu namun masih belum mendapatnya,maka pulanglah pemuda2 itu.sebaik sahaja mereka bgn dan melangkah hendak meninggalkan wali tersebut, dia (wali) mengambil 3 ketul tanah yang keras lalu dibalingnya ke kepala ketiga-tiga pemuda tersebut. lalu marah lah pemuda2 tersebut.pemuda2 tersebut bertanya mengapa kenapa membaling batu ke kepala mereka.lalu jawab wali tersebut
"engkau cakap engkau sakit,tapi aku tak nampak pun sakit tu,wujud ke kesakitan itu?maka begitu jua dengan Allah,kita tidak nampak-Nya,namun kita dapat merasakan kewujudannya,kekuasaan-Nya,"jawab wali tersebut kepada pemuda pertama.
"engkau jugak sakit.tapi aku gunakan tanah yang keras untuk membaling engkau tadi,sepatutnya engkau tidak sakit sebab manusia diperbuat daripada tanah.macam lah jugak dgn syaitan.walaupun diperbuat daripada api,mereka tetap akan terseksa di dalam api neraka kelak,"jawabnya kepada pemuda kedua.lalu pulanglah pemuda2 tersebut dalam keadaan malu sebab tak dapat kenakan wali itu.

3 comments:

fateh saleh said...

mashaAllah dzull nice story..boleh gantikan roslan sms ni....

Musafir Kelana said...

soalan ketiga ialah apakah yang dimaksudkan dgn takdir

jd wali tu akan tanya balik kpd para pemuda tu: kamu tahu tak bahawa kamu akan dibaling ngan ketulan tanah ittew?

jwb para pemuda: tak taw!

maka jwb wali: itulah takdir.

chi said...

thanks pali.aku mmg betul2 lupa yang ketiga tu.nanti aku buat post baru untuk bagitahu yang ketiga tu.thanks again.