Sunday, December 5, 2010

Marital happiness

atas tu adalah tajuk research aku.mesti korang pelik kan apsal bdk ekonomi pilih tajuk pasal kawin lak? mcm tajuk psikologi lak. sbnrnya happiness ni termasuk sikit dlm bidang ekonomi ni. economist biasanya kaji pasa happiness ni utk memastika polisi ekonomi yg dibuat nanti akan lbh berkesan. aku pulak pilih topik ni sbbnya aku mmg minat mengenai topik perkahwinan dan perbezaan jantina. tp tak bermaksud aku nak kawin dlm masa terdekat ye. aku minat sbb aku perhatikan kebahagiaan dlm perkahwinan adalah sesuatu yg sgt pelik. kadang2 kita tengok satu pasangan tu, punyalah couple bertahun2, tp bila kawin, setahun dah cerai berai. ada jugak yg kawin sbb cantik. tp sebulan je dah bercerai. skrg ni cerai mcm satu fenomena yg dahsyat kan?padahal dulu kawin atas alasan suka sama suka. mmg lah cerai itu halal dlm Islam tp ia merupakan satu perkara yang halal tp plg dibenci oleh Allah.

melalui jurnal2 yang aku baca, byk antara jurnal itu membuktikan bahawa saranan2 Islam dalam sikap berumah tangga telah dibuktikan dengan kaedah saintifik. nanti InsyaAllah aku akan post beberapa frasa ayat dr jurnal2 itu dlm blog ni.

No comments: